انا ايف عالمك المتميز فى وصفات الصحة والجمال و طريقة عمل وصفات طبخ ,اكلات و الوصفات الطبيعية , دايت,تخسيس كل ما يهم ايف

حلويات مشهورة | أحلى دونتس للعام الجديد

حلويات مشهورة و مميزة من حلويات شرقية و حلويات غربية |

أحلى دونتس للعام الجديد

جميلتى … خليكى مميزة وضيفى طلة جديدة لبيتك فى العام الجديد من ابتكارك وقومى بتقديم أحلى الحلويات لتسعدى بيها أبنائك… يمكنك بمزيد من المجهود والاهتمام تجعلى منزلك ملئ بالحيوية والسعادة ، تعالي اعملي أحلى دونتس بطريقة سهلة جداً وجميلة ، يلا شوفي المقادير وتعالي نجربها مع بعض .

المقادير:
بيضة
2 كوب دقيق
½ كوب زيت
½ كوب سكر
2 ملعقة كبيرة خميرة فورية
كوب سكر بودرة للتزيين
لبن دافئ حسب الحاجة

أحلى دونتس للعام الجديد
أحلى دونتس للعام الجديد

طريقة التحضير:
1- اخلطي الزيت والسكر والدقيق والبيض والخميرة في طبق كبير، وقلّبيهم مع بعض لمدة دقيقة باستخدام ملعقة خشب كبيرة، بعد كده ابتدي ضيفي اللبن بالتدريج، واعجنيها بإيدك لحد ما تبقى عجينة متماسكة.

2- سيبي العجينة لمدة نصف ساعة علشان تختمر، وبعد كده اعجنيها مرة تانية قبل ما تبدئي في تشكليها، وشكّليها دواير كبيرة باستخدام كوب أو غطاء برطمان، وفرّغي الدواير دي من المنتصف باستخدام غطاء زجاجة.

3- سيبي العجينة تختمر لمدة نصف ساعة كمان بعد التقطيع، وبعد كده اقليها في زيت غزير على درجة حرارة متوسطة، لغاية ما لونها يبقى دهبي، وبعد كده طلّعيها، ورشّي عليها السكر البودرة للتزيين، وممكن تستبدلي سكر التزيين بصوص شيكولاتة أو مربى.
وبالصحة والهنا…

نُشرت بواسطة

همس

همس محررة موقع وصفات اكل عربية ، متخصصة في الكتابة عن جديد الوصفات الشرقية والغربية ، يمكنك زيارة صفحتها على الفيس بوك تحت اسم “همس فاشون”

حلويات شرقية و حلويات غربية مميزة دائما لعيون ايف اهم
وصفات حلويات مشهورة |
أحلى دونتس للعام الجديد

التعليقات مغلقة.